Contacteer ons op info@cultuurdrongen.be

Antoon Catrie

Kunstwerk “Vrouw in het zwart”

Het meest geliefde onderwerp in Catries schilderkunst blijft de jonge geklede vrouw. Meestal zit of staat ze in een gestolde of gepozeerde houding tegen een egale achtergrond, vaak ook draagt ze een contrastrijke hoed of stelt zich frontaal of in profiel op tegen een ornamentale achtergrond. Diverse houdingen typeren haar intieme handelingen: drinkend, haar opschik makend, handen op de heupen of gekruist voor de borst of met gestrengelde vingers rustend op de onderbuik. Zij staart daarbij voor zich uit en laat de ogen geloken.

Eenzelfde pose-procédé heeft A. Catrie voor de uitbeelding van het vrouwelijk naakt toegepast: tegen een egale achtergrond, met hoed en dan vooral tegen een ornamentale achtergrond, waarbij soms experimentele perspectieven door het spiegel- en repetitie-effekt worden bereikt. In dit onderwerp heeft A. Catrie vormtechnisch het sterkst blijk gegeven van zijn rijk artistiek talent. Hij negeerde geenszins een zeker maniërisme in de onderscheiden geknielde, neerbuigende, zittende, staande en op de rug konterfeitte naakten. Een gezonde sensualiteit doorstroomt de weelderige vrouwelijke attributen. Een paar keren denken wij daarbij aan Modigliani’s naaktmodellen.

We spelen hier opnieuw in op de door A. Catrie veelvuldig aangewende ornamentiek voor zijn achtergronden. Dit stijlelement is trouwens inherent aan zijn kunst. Zijn motieven, zijn enerzijds geïnspireerd op textielteksturen, op gestileerde bloemen en bladeren, op lettrisme en mozaïekkunst, anderzijds op geometrische ornamenten als daar zijn: schablonen of geijkte patronen eigen, aan het meanderornament, de arabeske, de groteske, de maureske en de intarsia of inlegwerk. Zijn ornamenten vertolken doorgaans een ritmisch geordend spel van al dan niet symmetrische elementen. De dosering ervan geeft nooit aanleiding tot een louter formalisme. A. Catries ornamentiek verlevendigt de voorstaande figuur, zet ze als het ware in een aureool van verheerlijking, gratie en gezonde erotiek.

Uit: Antoon Catrie Ter Gedachtenis (1924-1977) p. 10-11, Gent, 1987.

 

Kunstenaar

ANTOON CATRIE

°Ronsele-Zomergem, 26.1.1924 – +Gent, 5.6.1977

VROUW IN HET ZWART olie op paneel, 68 x 58 1975

OPLEIDING:

Hoger Instituut voor Beeldende Kunsten Sint-Lucas, Gent (tekenen, schilderen, plaastertekenen).

BELANGRIJKSTE TENTOONSTELLINGEN:

Individuele:

1962 Huize Masereel, Drongen, 1963 Galerij Deurlica, Deurle, 1964 Salle Révélation, Brussel, 1966 Galerij Nova, Mechelen, 1967 Galerij Vyncke-Van Eyck, Gent, 1969 Cheneerinsky Art Gallery, Tel-Aviv, 1972 Galerie Cardo Matignon, Parijs, 1978 Oude Abdij, Retrospectieve.

Collectieve:

1965 Kunstgalerij Pieter Breughel, Lokeren, 1967 Schilders en Beeldhouwers uit de Leiestreek, Nazareth, 1976 Latems Museum voor Moderne Kunst,

1979 Flämische Meister der Latemer Schule, Lahnstein.

Werk in verzameling van:

het Museum van Deinze en de Leiestreek the Tel-Avivmuseum

het Monastère Notre Dame de France, Jeruzalem de ambassade van België in Parijs

het Dienstencentrum Drongen

de Dienst Culturele Animatie, Sint-Denijs-Westrem het Provinciebestuur van Oost-Vlaanderen

en in talrijke particuliere verzamelingen in binnen- en buitenland

ONDERSCHEIDINGEN EN PRIJZEN:

Eremedaille van de Stad Brussel voor Schilderkunst, 1962

Schepen Van Leynseeleprijs voor Schilderkunst van de Stad Brussel, 1965 Burgemeester Cooremansprijs voor Schilderkunst van de Stad Brussel, 1968

Back to Top
Enter your Infotext or Widgets here...